It's beginning to look a lot like Christmas - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Marieke Snippe - WaarBenJij.nu It's beginning to look a lot like Christmas - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Marieke Snippe - WaarBenJij.nu

It's beginning to look a lot like Christmas

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 December 2014 | Spanje, Barcelona

Buenos días todo,


Zo, nog maar 12 nachtjes slapen en 8 dagen stage en dan breekt de dag aan dat ik terug naar huis ga. Ongelooflijk he? Waar is de tijd heen gegaan, ik heb geen idee maar misschien is de tijd ergens gebleven tussen de tapas, sangría, strand en stage, wie weet!
In ieder geval voelt het een beetje raar, ben ik echt al 5 maanden hier, nee toch? Maar jawel! Ik woon toch al echt 5 maandjes samen met mijn roomie in Barcelona zonder familie, vriendje en vriendinnen en ik moet toegeven dat het makkelijker gegaan is dan verwacht. Natuurlijk mis ik iedereen enorm maar dit was ook een test voor mijn roomie en ik want dit was de eerste keer voor ons beide dat we op ons zelf gingen wonen en gelukkig is het helemaal goed gegaan!

Gisteren heb ik voor de tweede keer "afscheid genomen" van mijn ouders. Echt afscheid kun je het niet noemen want ik ben volgende week zondag alweer thuis. Toch was het fijn ze nog een keer op bezoek te hebben en ze Barcelona in de "herfst/ winter" te laten zien oftewel Barcelona met 12 graden, zon en veel te veel kerstverlichting. Hoe kitsch het er ook allemaal uit ziet, ik vind het heerlijk al die kerstverlichting in de straat. Ik heb er al echt kerstkriebels van gekregen en moet mij inhouden dat ik niet allemaal kerst-kitsch- prul-zooi koop om het appartement mee te versieren. Wat mijn roomie wel gekocht heeft, en ik haar wel om kan zoenen, is...* trommelgeroffel* een kerst kalender, voor ieder een! En nog leuker is dat we bijna twee chocolaatjes per dag "mogen" eten omdat we nog maar ¾ van de maand december hier zijn, wat een geluk!
Natuurlijk ben ik met mommy en daddy alle kerstmarkten af gelopen in Barcelona waaronder de twee bekendste: Fira de Santa Llúcia, bij de kathedraal en Fira de Nadal a la Sagrada Familia. Lekker ouderwets lopen tussen de kraampjes en de lekkere eettentjes die je al van ver af ruikt, yummy! Ook zijn we gezellig gaan uiteten omdat ze 2 december 37 jaar(!) getrouwd waren, pfoe dat is lang zeg en tegenwoordig zeer zeldzaam.
Verder heeft mam ook weer iets “nieuws” ontdekt: sushi. Aangezien ik een paar keer per maand zeg “oh ik heb weer lekkere sushi gehad” is ze toch wel nieuwsgierig geworden en zijn we het dus maar eens gaan eten en ze vond het nog lekker ook! Mijn vader moet daar niets van weten dus die heeft zich een grote kom noodles gepakt met vlees, champignons en asperges wat ook heel lekker was.

Afgelopen week is ook een klasgenootje van mijn roomie en ik langs geweest en dat was ook super gezellig. Zelf zit ze nu op uitwisseling in Valencia dus het was makkelijk voor haar om hierheen te komen met de trein. Helaas zat het weer wel tegen, regen regen regen, mijn god het leek wel Nederland. Maar regen weer = shop weer dus we hebben ons toch wel kunnen vermaken tussen de plensbuien. Ook zijn we twee avondjes gaan stappen bij de clubs aan het strand: Opium en Shoko. In Opium was ook een collega van mij en zij heeft kunnen regelen dat we de avond konden door brengen in het VIP gedeelte met champagne en wodka en dat helemaal gratis! Voordat we het door hadden was het half 6 en werd het wel tijd om naar huis te gaan. Het is maar 10 minuutjes lopen en het was nog steeds flink aan het waaien en regenen maar we zijn er toch maar die-hard doorheen gelopen. De golven kwamen tot ver op het strand en vernevelde verder tot op de boulevard, brrr dat was koud. Verder zijn we samen met haar nieuwe restaurantjes uit gaan proberen waar we zelf ook nog nooit geweest waren want de “vaste” restaurantjes komen ons nu een beetje de neus uit! Als we nagaan hoeveel restaurantjes we nog uit moeten proberen hebben we echt niet genoeg aan 12 dagen, ik denk dat 12 weken nog niet genoeg zijn zo veel zijn er. Wat ga ik het oneindige aanbod van heerlijk goedkoop uiteten thuis toch missen maarja we kunnen niet altijd in de Barcelona droom blijven hangen. Twee keer per week uiteten is hier zeer normaal met de lunches er nog niet bijgeteld dus dat zal weer even wennen worden thuis. Of niet, want als ik thuis kom is het kerst en dat is ook een eet en drink festijn en de week erna gaan we uiteten met de familie dus echt afkicken kan ik dan niet haha.
Helaas moest ik het kerstdiner van mijn werk thuis missen maar met stage heb ik ook een kerstdiner gehad afgelopen week. Ergens in de wijk Gotic zijn we in een wat nieuwer restaurantje gaan eten en het eten was heerlijk. Als voorgerecht hadden we verschillende tapas waaronder kaas in olijfolie, heel apart maar ook een lekker, als hoofdgerecht had ik eend met appelsaus en pruimen dus ik heb die avond lekker kunnen smullen. Erna zijn we nog naar een barretje gegaan waar zo typische Catalaanse drankjes deden schenken, ik had een klein glaasje met daarin baileys, aardbeien en kaneel, super lekker want het leek een beetje op Danoontje!
Vorige week hadden we bezoek van een Nederlandse zakenman die samen wilt gaan werken met mijn stage bedrijf en hij had zakken pepernoten, chocolade letters en drop meegenomen! De Nederlandse stagiaire en ik vlogen er natuurlijk meteen overheen want we hebben Sinterklaas helaas moeten missen. Probeer trouwens maar “Sinterklaas” uit te leggen aan niet Nederlanders, niet te doen! “It’s racism!”, “Why do black people hit children with branches?”, “Aren’t the kids afraid?” En zo zie je maar hoe drama de wereld in geholpen wordt en discussies om niets ontstaan, heel jammer voor de kinderen van nu eigenlijk! Maarja in Catalonië hebben ze ook een rare traditie voor kinderen namelijk “Caga Tio”. De ouders kopen hun kinderen een boomstam met een gezichtje erop en zij moeten er dan voor zorgen. Ze geven het te eten en ’s avonds leggen ze een dekentje eroverheen zodat de boomstam het niet koud krijgt. Nou dit klinkt allemaal leuk en aardig maar op kerstavond wordt de arme boomstam in de open haard gegooid zodat hij vergaat en er cadeautjes horen te verschijnen door zijn opoffering. Aangezien bijna niemand meer een open haard heeft pakken de ouders het anders aan en brengen ze de kinderen naar een andere kamer om te bidden voor cadeautjes terwijl de ouders de cadeautjes onder de deken leggen. Als de kinderen erna terug de kamer inkomen mogen ze de boomstam kapot slaan met stokken, beetje cruel vind ik, en dan zien ze dat ze cadeautjes hebben. Zo raar is Sinterklaas toch niet dan he? Wij hoeven tenminste geen dingen kapot te slaan of in het vuur te gooien om cadeautjes te krijgen!

Naast alle aangename bezoekjes van de afgelopen weken hebben we gisteren ook weer bezoek gehad van een zeer ongewenste gast. Jep, hij was er weer na 4 maanden, de cucaracha. Tenminste dat denken we want het was niet de standaard kakkerlak met schild maar iets wat leek op een kruising tussen een oorknijper en een duizendpoot en het was groot! Natuurlijk kwam dat mormel tevoorschijn toen mijn roomie net was het douchen en ik alleen op de bank zat. Mijn hart sloeg weer een paar slagen over en het zweet brak me uit want ik wist dat ik hem moest doden. Als ik hem nu niet zou pakken zou ie weg komen en zouden we allebei niet meer kunnen slapen. Dus heb ik alle moed die ik heb verzameld en pakte mijn Glamour in mijn handen. Pats! Eerste klap was natuurlijk mis en het beest begon te rennen en ik kon wel huilen. Om de een of andere reden bleef ie opeens stil zitten en gaf me nog een kans. Met een klap gooide ik de Glamour op hem en stampte er drie keer op zodat ie mors en mors dood was. Erna heb ik het hele appartement vol gespoten met de spray en heb met de bezem tegen alles geslagen en heb alle hoekjes nagekeken maar er is niets meer uitgekomen. Hopelijk was dit net zo’n foutje als de kakkerlak in augustus die ook de verkeerde afslag had genomen. Mijn roomie had hier niets van meegekregen dus toen zij uit de douche kwam en mij met grote ogen op de bank zag zitten wist ze hoe ver het al was. We hebben ons maar een glaasje 43 gedronken zodat we in ieder geval een beetje moe naar bed gingen en niet te veel konden nadenken.

De kerstcadeautjes voor vriendlief en familie zijn al allemaal gekocht dus ik kan de komende dagen lekker rustig aan doen en genieten van het mañana leventjes voordat ik weer terug ga naar het echte leven met haast en deadlines. Dit leventjes heb ik graag want daarin komen geen kakkerlakken voor!


Adios xx

  • 20 December 2014 - 22:39

    Mapa:

    Ja het is bijna niet te geloven maar het is maar nog een nachtje slapen in Spanje en dan terug naar het koude Nederland. Zat je vanmiddag na een sessie inpakken, want 5 maanden Spanje in een grote en kleine koffer stoppen is echt geen kleinigheid, in je T-shirt morgen zul je er echt aan moeten geloven. Dikke jas, sjaal, handschoenen en een stevige paraplu. Eten op onmogelijke tijden, geen strand maar nat wegdek en natte stoepen. Geen cafeetjes op loopafstand laat staan restaurants op de friture en chinees na. Zal echt afkicken worden. Wij zijn echter reuze blij dat je weer naar huis komt en je sloffen en kruik liggen al klaar. Hoop vooral dat je veel ervaring hebt opgedaan op je stagenplek en dat deze hele ervaring er een beetje toe bijdraagt in je keuze voor later. Alleen, nou bijna dan, wonen, en nu weer aanpassen aan ons zal ook weer effe wennen zijn.
    Hoop dat je een beetje kunt slapen vannacht en tot in Eindhoven. Save flight. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 09 Juli 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 16282

Voorgaande reizen:

27 Juli 2014 - 21 December 2014

Stage in Barcelona

Landen bezocht: