Viva España - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Marieke Snippe - WaarBenJij.nu Viva España - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Marieke Snippe - WaarBenJij.nu

Viva España

Blijf op de hoogte en volg Marieke

28 Augustus 2014 | Spanje, Barcelona

Hola todo!

Ik heb het vast al eens gezegd maar ik zeg het nu nog een keer, wat vliegt de tijd! Barcelona gaat volgens mij nooit vervelen. Om de zo veel tijd is er wel een nationale feestdag en dan pakken alle inwoners uit. Bijvoorbeeld in de wijk Grácia, ook wel het dorp in een stad genoemd, pakte men helemaal uit. Het is een artistieke wijk met heel veel kleine smalle straatjes zoals in een sprookje. De bewoners hadden de straten heel mooi versierd en er waren ontelbaar veel kraampjes met allemaal lekker eten en leuke spulletjes.

Ook zijn we naar Parc de la Ciutadella geweest. Dit is echt de ideale plek om eventjes te ontsnappen aan de drukke stad en te ontspannen en lekker te picknicken.

Verder heb ik ook een bezoekje gebracht aan de Kathedraal. De reden was helaas niet zo leuk. Die dag was de begrafenis van een familielid van vriendlief. Ik vond het heel sh*t dat ik er niet bij kon zijn. Het voelde goed om door de prachtige Kathedraal te wandelen en een kaarsje aan te steken om te laten weten dat ik er toch bij was. Binnenin was een kloostergang met een tuintje en fonteintjes, heel mooi en ontspannend! Jammer is dat je tussen 1 en 5 moet betalen voor binnen te komen, toeristen uitbuiten, ook wel begrijpelijk als je ziet hoe veel er hier zijn!

Langzaam begint ook bij mij de toeristen irritatie toe te nemen. Mensen lopen constant in de weg of stoppen midden op de weg. Als ik om 6 uur van stage terug loop moet ik echt tegen de "stroming" in zwemmen aangezien duizenden mensen van het strand afkomen en ik een van de weinigen ben die juist die richting op moet. Dus langzaaaam begin ik de chagrijnige bewoners hier een beeeeetje te begrijpen! Afgelopen week waren er flinke protesten met veel geschreeuw en zelfs kanonnen. Protesteren mag van mij iedereen maar er is een grens. Collega's van mij wonen ook in Barceloneta en zij zijn zelfs al uitgescholden voor puta of er werd naar ze geschreeuwd dat ze moesten vertrekken terwijl ze hier al jaren wonen en vloeiend spaans spreken. Het is een beetje dubbel, aan de ene kant begrijp ik dat de bewoners het 's nachts geen spugende en plassende zatte toeristen in hun straat willen maar aan de andere kant denk ik waar draait een groot deel van de economie van Barcelona op? Ikzelf ben gelukkig nog niet aangesproken. Wel is het ons met heel veel doorzettingsvermogen gelukt dat de buren ons begroeten na 5 weken. De aanhouder wint zullen we maar zeggen!

De afgelopen 2 weken hebben we een aantal bezoekers gehad. De vriend van mijn roommate en een vriendin van mij. Het was heel prettig dat er even Nederlandse wind door het appartement waaide. Eens in de zo veel tijd heb je toch wel zo'n dosis nodig en het is fijn om niet alleen te hoeven slapen!
We zijn een avondje op stap geweest in Opium waar die avond Hardwell draaide. Het was super vet om de nummer een DJ van de wereld te zien en ook gezellig tot in de vroege uurtjes!
Verder hebben we een dagje kunnen tannen op het strand wat wel fijn was aangezien het een week(!) lang bewolkt is geweest dus ik heb mijn kleurtje weer lekker terug.
Het laatste dagje samen zijn we heel toeristisch met een bustour door Barcelona gereden maar op deze manier zagen we wel veel dingen in een dag zoals de Sagrada Familia, Parc Guëll en Tibidabo. Halverwege Tibidabo zijn we gaan lunchen met een prachtig uitzicht en erna zijn we helemaal naar boven gegaan. Het uitzicht vanaf de top is onbeschrijfelijk, je kan over de hele stad kijken en ook nog ver over de zee. Je ziet de vliegtuigen landen en de cruise schepen binnen varen. Op de terug reis reden we over de Passeig de Grácia waar alles wat een meisje van droomt ligt: mijn favoriet Michael Kors maar ook Burberry, Yves Saint Laurent, Gucci en Louis Vuitton.. Eigenlijk allemaal wel mijn favorieten! Bij de busstop zijn we ook uit de bus gerend om nog even de winkels te kunnen bekijken voordat ze gingen sluiten.
In de avond hebben we lekker gegeten bij Pacha waar de sushi vers voor je wordt gemaakt, yummy! De avond erna vertrok mijn vriendin helaas weer naar huis en voelde ik me toch weer eventjes alleen.

Gisteren hebben we deel mogen uitmaken van werelds grootste tomatengevecht in de buurt van Valencia, La Tomatina. Wat zal ik zeggen... O M G! Wat een slachtveld! Je moet letterlijk vechten voor je leven terwijl je zwemt in de tomatensaus. Het was een geweldige ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Het hele gebeuren duurt een uur, wat kort lijkt, maar geloof me je bent uitgeput en de tomaten zitten overal erna! Vrachtauto's vol geladen met tomaten rijden door de smalle straatjes terwijl de mensen op de wagens de tomaten eruit gooien, ofja smijten, het gaat niet zo vriendelijk als prins carnaval dat doet! Er is een regel: knijp de tomaat kapot voordat je hem gooit. Helaas doet niet iedereen dat en als je die in je gezicht krijgt of op je borst doet best wel pijn! Ik ben zeer benieuwd naar de foto's die mijn roommate met haar waterbestendige camera heeft gemaakt! Als het uur voorbij is hoor je een flinke knal en dan moet ook meteen iedereen stoppen met gooien. Doe je dat niet dan komt de Guardia Civil je wel even duidelijk maken dat het niet meer mag en dat wil je niet meemaken haha dus iedereen stopt dan ook braaf. Het gerucht gaat dat blond haar roze wordt dus ik was een beetje bang mijn knotje los te maken en de schade te bekijken... Maar ik ben gelukkig nog een blondie! De bewoners van het dorpje waren gelukkig wel zo aardig om iedereen schoon te spuiten met hun tuinslang en wij zo slim schone kleren mee te nemen, wat wel zo fijn was als je nog 6 uur terug naar huis moet rijden.

Nu is iedereen naar huis en zullen we snel weer in de routine vallen: stage, eten, touren door Barcelona en slapen! Mijn routine zal snel weer onderbroken worden aangezien ik begin september 2 dagen terug ga naar Nederland om de verjaardag te vieren van vriendlief. Wat ga ik genieten van 2 dagen gegarandeerd kever vrij slapen en ik kan niet wachten om iedereen weer eventjes te zien en te knuffelen! Ik verheug me zelfs een beetje op de kou...


Hasta luego! xx

  • 28 Augustus 2014 - 12:09

    Mapa:

    Inderdaad de tijd vliegt, als ik bedenk dat je al in de vijfde week zit.
    Echter afgelopen zaterdag had ik er wel wat meer moeite mee dan anders, dat ik je niet ff kon knuffelen of duwen. Voor mij toch wel ook een beladen dag, maar 's avonds ging het toch al een stuk beter. Wij hebben ook veel contact via de app, mail of skype. Dus we zijn niet helemaal van elkaar afgesloten zoals Anita met Wim, die toen helemaal in de andere kant van de wereld zat en er een enorm tijdverschil was.
    Nou, ik ben dan ook echt benieuwd naar alle bezienswaardigheden als wij komen (ja ja we hebben geboekt, maar ik moet nog naar de dokter gegaan voor een of ander paardenmiddel om de vlucht te overleven) (;
    Gelukkig is dat tomatengevecht maar een keer per jaar en heb ik het uitzicht al vanuit het vliegtuig gehad, dus hoef ik die trein ook niet te pakken.
    Nou en inderdaad toeristen kunnen aardig vervelend zijn maar de mensen daar moeten zich ook realiseren dat ze anders nog meer in shit (economisch crisis) zouden zitten.
    Wij verheugen ons op maandag.
    Dikke kus mapa xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 09 Juli 2014
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 16323

Voorgaande reizen:

27 Juli 2014 - 21 December 2014

Stage in Barcelona

Landen bezocht: